سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران خبری

&

وزیر دادگستری آمریکا متهم به «کارچاق کنی ترامپ» شد


 

 

  • وزیر دادگستری آمریکا متهم به «کارچاق کنی ترامپ» شد

    به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا از رویترز، «جرالد ندلر» رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا چهارشنبه‌شب در یک جلسه استماع گفت که «ویلیام بار» وزیر دادگستری این کشور هیچ کاری برای اصلاح بی‌عدالتی نمی‌کند، بلکه «کارچاق‌کن ترامپ» است.

    ندلر که قصد داشت وزیر دادگستری را برای توضیحات به مجلس نمایندگان احضار کند، تاکید کرد: او به ما نشان داده است که مجموعه‌ای از قوانین برای دوستان رییس جمهوری وجود دارد، و مجموعه دیگری از قوانین برای بقیه است.

    اما «بار» در حالی به صورت داوطلبانه اعلام کرد ماه بعد برای حضور در نشست شهادت‌دهی به کمیته قضایی مجلس نمایندگان می‌رود، که در نشست امروز دو تن از کارمندان وزارت دادگستری آمریکا علیه او شهادت می‌دادند.

    جلسه استماعی درباره عملکرد وزیر دادگستری آمریکا پس از آن تشکیل شد که او در روند دادگاه دو تن از نزدیکان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا مداخله و اقدام به اخراج دادستانی کرد که درباره وکیل شخصی ترامپ تحقیق می‌کرد. بار همچنین به دلیل رفتار خشن ماموران اعمال قانون در مقابله با تظاهرکنندگان در هفته‌های اخیر هدف انتقاد است.

    «آرون زلنسکی» دادستان فدرال آمریکا که در جلسه شهادت‌دهی چهارشنبه کنگره حضور داشت، گفت که دفتر دادستانی واشنگتن از بالاترین سطوح دولت تحت فشار بود که مجازات مورد درخواست خود برای «راجر استون» دوست نزدیک ترامپ را پس بگیرد.

    زلنسکی همچنین گفت که استون در جریان محاکمه‌اش امتیازاتی دریافت می‌کرد که او هرگز در عمر حرفه‌ای خود ندیده است. زلنسکی پس از آنکه مقام‌های وزارت دادگستری درخواست محکومیت هفت تا نه سال برای استون را کاهش دادند، از این پرونده کناره‌گیری کرد.

    به گزارش ایرنا، برخی اعضای دموکرات کنگره آمریکا پیشتر درخواست کردند که بار به دلیل برکناری دادستان نیویورک که به گفته آن‌ها دخالت در امور قضایی به شمار می‌رود، استیضاح شود.

    «الیزابت وارن» سناتور دموکرات از ایالت ماساچوست روز گذشته برکناری این دادستان را «سوء استفاده آشکار از قدرت» دانست و گفت که «بار» یا باید استعفا دهد یا کنگره او را استیضاح کند.

    پیشتر شایعه استعفای «جفری برمن» دادستان ناحیه جنوبی نیویورک که در حال بررسی پرونده مالیاتی ترامپ و خانواده او بود، منتشر شد اما او شامگاه جمعه این ادعا را رد کرد و گفت تا زمانی که او را برکنار نکنند، به کار خود ادامه می‌دهد.

    اما کمی بعد خبر برکناری این دادستان در رسانه‌های آمریکا منتشر شد و «بار» اعلام کرد اخراج برمن به پیشنهاد او و به دستور ترامپ انجام شده است؛ این در حالی است که ترامپ این ادعا را رد کرده و گفت که دخالتی در این اخراج نداشته است.

    در پی این اخراج، دموکرات‌های کنگره آمریکا بحث استیضاح بار را مطرح کردند اما رییس کمیته قضایی مجلس نمایندگان این کشور این کار را «بیهوده» دانست و از دموکرات‌ها خواست به جای آن برای متوقف کردن 50 میلیون دلار از بودجه وزارت دادگستری تلاش کنند.

    وی «بار» را متهم به مانع‌تراشی در مقابل تحقیقات دادستان نیویورک درباره ترامپ و نزدیکانش کرد و جمهوریخواهان سنا را «فاسد» دانست و گفت که آن‌ها هرگونه استیضاح وزیر دادگستری را ناکام خواهند گذاشت.